Bertemu Lagi Kita, Sayang

Sayang,

Bertemu lagi kita. Tidak dapat digambarkan perasaan saya saat kita bertemu lagi tadi. Hanya linangan air mata yang mampu saya zahirkan. Iyalah, sayang tahu betapa rindunya saya kepada sayang? Mungkin sayang tidak tahu, jadi, biar saya nukilkan di sini.

Saban tahun sayang datang bertemu saya. Saban tahun juga sayang pergi tinggalkan saya. Bahagianya saat pertemuan tiba, Allah sahaja yang tahu. Sedihnya rasa jiwa saat perpisahan, Allah juga yang Maha Mengetahui. Sayang mungkin tidak tahu, apatah lagi untuk mengerti. Biar saya nukilkan di sini.

Sungguh! Banyak perkara yang saya lalui sepanjang setahun ketiadaan sayang bersama saya. Ada masanya rasa iman saya menjunam jatuh tahap teruk sekali. Iya, saya tahu saban tahun saya berjanji kepada sayang, lebih utama lagi, saya berjanji kepada diri saya sendiri untuk kekalkan prestasi keimanan sepanjang bersama dengan sayang tahun lepas sehingga saat pertemuan kita lagi. Benarlah sabda Nabi Muhammad SAW, iman ini ada naik dan turunnya. Banyak kali saya terkenangkan sayang bila tengah dalam iman down. Saya kenang kembali saat manis ketika bersama, sedikit sebanyak kenangan-kenangan itu menjadi madu yang meningkatkan tahap iman saya. Sayang mungkin tidak tahu, apatah lagi untuk mengerti. Maka, biar saya nukilkan di sini.

Kali ini sayang, kita bertemu lagi. Saya perlu ikhlaskan niat, bersihkan jiwa, semoga Allah menerima amal ibadat saya dan mengurniakan RedhaNya ke atas diri saya. Iya, saya tahu sayang akan bersama-sama dengan saya dalam permusafiran meningkatkan iman dan taqwa. Namun sayang, ketahuilah. Saya bukan hamba sayang. Saya cuma rindu dan kasihkan sayang ikhlas kerana Allah ta’ala. Iya, saya bahagia saat sayang tiba, saya suka tatkala bersama-sama dengan sayang. Namun, amal ibadat dan amal soleh yang saya lakukan sepanjang kita bersama bukan kerana sayang. Hanya kerana Allah SWT. Sayang mungkin tidak tahu, mana mungkin faham. Biarlah saya nukilkan di sini, untuk tatapan saya sendiri dikemudian hari.

Iya, sayang adalah di antara kurniaan Allah yang paling istimewa dalam hidup saya! Betul, sungguh, tak tipu, janji! Sayang istimewa pun sebab Allah taburkan janji-janjiNya untuk mereka yang meraikan sayang, bila sayang hadir dalam hidup mereka. Sebab itu saja. Mungkin sayang tidak tahu, apatah lagi untuk mengerti. Itulah satu-satunya sebab sayang sangat istimewa dalam hidup saya, juga dalam hidup ramai lagi. Biar saya nukilkan di sini, untuk saling ingat mengingati.

Jadi sayang, semoga kita sama-sama menempuh perjalanan dalam suasana aman dan harmoni, kekal istiqomah memelihara amal soleh Lillahita’ala. Terima Kasih ya Allah kerana mengurniakan nikmat untukku bertemu dengan sayangku buat kesekian kali, tarima kasih sayang kerana sudi menempuhi permusafiran meningkatkan iman dan taqwa bersama kami.

Oh, Ramadhanku Sayang!

About

Was born in January 5th 1989, the writer was brought up to view world in his own perspective. A lot have been counted as his interest, and lately, love to read like there is no tomorrow. By reading, the writer was encouraged to share his view/opinion/etc so that his life become more merrier. to know more about the writer, contact him at iqhakeem@gmail.com

Posted in Diary
5 comments on “Bertemu Lagi Kita, Sayang
  1. Semoga tahun depan Ramadhan berdua iya.. 🙂 ops

  2. An-Nur says:

    banyaknya sayang

Leave a Reply

What is the date?
July 2013
M T W T F S S
« Nov   Jan »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
